Samodzielne pozycjonowanie – czy to ma sens?

Wraz z rozwojem technologicznym coraz większe znaczenie dla biznesu ma medium, jakim jest internet. Głównie pod kątem przestrzeni reklamowej, ponieważ w Polsce ponad sześćdziesiąt procent społeczeństwa z niego korzysta. W innych krajach czasami sięga to nawet ponad dziewięćdziesięciu.

Samo zjawisko reklamy w internecie nie jest niczym nowym – wraz ze wzrostem znaczenia sieci globalnej, zaczęły się pojawiać liczne możliwości w tej kwestii. Reklama sama w sobie również ewoluowała, tak samo jak algorytmy sterujące wyszukiwarką internetową.

Jak obecnie wygląda marketing internetowy?

Podstawą biznes internetowego jest reklama – pojęcie to jednak okazuje się o wiele obszerniejsze, niż początkowo może się wydawać. Poza dosłownym jej rozumieniem – czyli wszelkiego rodzaju banerami, linkami sponsorowanymi czy klipami wideo – możemy korzystać również z odrobinę mniej bezpośredniej formy. Nie sprawia to jednak, że jest ona w jakiś sposób mniej skuteczna. Mowa o pozycjonowaniu stron internetowych.

Czym jest pozycjonowanie stron internetowych?

Aby dobrze zrozumieć pojęcia pozycjonowania stron internetowych, należy wyobrazić sobie drogę internauty, który chce znaleźć interesujący go produkt – a docelowo dokonać zakupu. Potencjalny klient wpisuje w wyszukiwarkę internetową jakieś hasło (np. tani laptop) – jest to tak zwana fraza kluczowa. Po wyszukaniu tego hasła, użytkownikowi wyświetla się lista wyników z przekierowaniami do różnych stron. Na samej górze i na dole strony znajdują się linki sponsorowane – wyniki widoczne pomiędzy nimi (zwane również naturalnymi wynikami wyszukiwania) znalazły się tam właśnie dzięki pozycjonowaniu.

Na czym więc polega pozycjonowanie? W skrócie, jest to wzbogacenie zawartości danej strony internetowej o tekst, zawierający określoną frazę kluczową. Niegdyś strony były oceniane jedynie pod kątem zawartości takich fraz – obecnie jednak algorytm wyszukiwarki ocenia również takie aspekty jak czytelność, poprawność czy wartość merytoryczna tekstu. Pozycjonowanie strony internetowej polega konkretnie na stworzeniu tekstów (opisów produktów, artykułów czy poradników), które zawierają frazy kluczowe, zachęcają użytkownika do zapoznania się z tematem oraz posiadają wartość merytoryczną. Nasuwa się tutaj słuszny wniosek, iż jest to proces długotrwały i niezwykle czasochłonny. Na efekt często trzeba czekać nawet kilka miesięcy. Jednak pozycjonowanie strony internetowej daje wymierne efekty, co czyni je ostatecznie jedną z najbardziej opłacalnych form reklamy.

Samodzielne pozycjonowanie czy agencja reklamowa?

Skuteczne pozycjonowanie wymaga dość obszernej wiedzy na temat funkcjonowania wyszukiwarki internetowej. Do jego realizacji konieczna jest także dobra znajomość języka, w którym pisze się tekst, a przede wszystkim umiejętność sprawnego tworzenia czytelnych, rzeczowych tekstów. Niezbędna będzie również duża ilość czasu, aby móc stworzyć odpowiednią ilość tekstów, aby pozycjonowanie odniosło skutek. Jeśli te kwestie nie stanowią problemu – jak najbardziej można się zdecydować na samodzielne pozycjonowanie. Musimy się jednak liczyć z koniecznością śledzenia najistotniejszych zmian w sposobie działania wyszukiwarki, a także potrzebą aktualizacji tekstów co jakiś czas. Prowadząc przedsiębiorstwo istnieje konieczność zajmowania się wieloma innymi sprawami, związanymi bezpośrednio z biznesem. Generalizując – można stwierdzić, że zdecydowanie lepiej jest nawiązać umowę z profesjonalną firmą, która zajmie się pozycjonowaniem strony internetowej w naszym imieniu.

Kornelia